Skiplinki
Projekt:

EKOBOHATER

Zadanie:
Zmienić postawy społeczne
w oparciu o innowacyjne rozwiązania,
grywalizację i Social Media.

CEL:

Trwała zmiana postaw i zachowań dzieci oraz dorosłych w temacie segregacji odpadów to bardzo ambitne zadanie, którego podjąć mieliśmy się przy okazji projektu EkoBohater. Wytyczne były bardzo precyzyjny, jednakże forma jak i metoda dotarcia pozostawione zostały nam i naszej kreatywności.


Pogarszający się stan środowiska naturalnego wymusza konieczność prowadzenia rzetelnej i skutecznej edukacji ekologicznej. Tylko w ten sposób możliwe będzie spowolnienie niekorzystnych trendów i powstrzymanie procesów degradacji środowiska naturalnego.


Procesy uczenia się osób dorosłych oparte o cykl Kolba przebiegają zupełnie inaczej niż w przypadku dzieci, zaś zwykłe przyswojenie wiedzy rzadko kiedy przekłada się na zmianę postaw i zachowań. Oczywistą ścieżką jest więc próba wpływania na osoby dorosłe za pomocą ich dzieci. Dziś jednak dzieci coraz częściej żyją w świecie cyfrowym, a czysto informacyjny model edukacji przestaje działać. Konieczne więc było dotarcie do najmłodszych tam, gdzie czują się najlepiej i gdzie spędzają coraz więcej czasu – w Internecie.

Ponad
7000
zaangażowanych uczestników
posegregowanych
200 000
pojemników odpadów
blisko
3000
rozdanych nagród
zaangażowanych
100 000
osób w Social Media

KLIENT:

Związek Gmin Zagłębia Miedziowego, dla którego realizowaliśmy projekt EkoBohater, to zrzeszenie ośmiu gmin na terenie województwa dolnośląskiego. Jednym z głównych zadań Związku zarządzanie gospodarką odpadami oraz współpraca w zakresie ochrony środowiska naturalnego.

Klient jest również odpowidzialny za prowadzenie szeroko zakrojonych działań z zakresu edukacji ekologicznej oraz wdrażanie polityki Circular Economy.

REALIZACJA:

Nieszablonowy projekt wymaga nieszablonowych rozwiązań. Aby osiągnąć nasz cel, postanowiliśmy posłużyć się autorską, stworzoną od podstaw platformą internetową.


Wykorzystaliśmy mechanizmy znane z mediów społecznościowych, pozwalając dziecku wcielić się w postać EkoBohatera – herosa, który swoimi codziennymi działaniami jest w stanie zmienić losy planety. Co istotne, każdy mały bohater potrzebował pomocy dorosłego – rodzica lub opiekuna.

Na autorskim CMS powstał system, dzięki któremu dzieci mogły realizować zadania, dodawać zdjęcia i filmy i śledzić swoje postępy w rywalizacji. Z racji na wrażliwość grupy docelowej, bardzo duży nacisk postawiliśmy też na to, by administratorzy systemu mieli pełną kontrolę nad publikowanymi treściami.

Platforma stworzona została na bazie technologii PHP, JS, SQL i HTML5. Jak przystało na tego typu serwis, każde dziecko miało na niej swój własny profil w którym widziało wszystkie swoje aktywności, punktację i zdobyte nagrody, co było bezpośrednim wykorzystaniem znanej i sprawdzonej metodologii opartej o grywalizację.

Grywalizacja (również gamifikacja, z ang. gamification) – wykorzystywanie schematów i mechanizmów znanych z gier poza kontekstem gier, zwłaszcza w różnych działaniach grupowych, w celu zwiększenia zaangażowania osób wykonujących określone zadania.

/ Wikipedia

Dzieci uwielbiają rankingi i zdobywanie nowych osiągnięć czy umiejętności. Jest to też dla nich znany i przyjazny mechanizm, do którego są przyzwyczajone i który traktują bardzo naturalnie – w końcu opiera się o niego praktycznie każda gra, nie tylko komputerowa.


Za działania proekologiczne, związane z segregowaniem odpadów i propagowaniem wiedzy na ten temat, mali EkoBohaterowie byli wynagradzani za pomocą specjalnych punktów – gwiazdek.


Zbieranie gwiazdek nie tylko pozwalało im na otrzymywanie atrakcyjnych nagród (m.in. maskotek – misiów obdarzonych supermocami pomagającymi w walce o czyste środowisko), ale dodatkowo wprowadzało element rywalizacji pomiędzy poszczególnymi dziećmi. Każdy EkoBohater posiadał na naszej platformie profil, na którym wyświetlały się jego gwiazdki, osiągnięcia oraz zdobyte nagrody. Umożliwiło to tworzenie rankingów miesięcznych, co zwiększało motywację dzieci do prześcigania swoich konkurentów – często koleżanek i kolegów z klasy.


Ponieważ projekt skierowany był do dzieci w wieku wczesnoszkolnym, nieodłączna była pomoc osób dorosłych. Dzieci angażowały swych rodziców i opiekunów w segregowanie odpadów, rodzice pomagali im też obsługiwać profil na platformie. To akceptacja osoby dorosłej była konieczna przy dodawaniu zdjęć dokumentujących fakt segregacji, oni również pomagali swoim podopiecznym odbierać zdobyte nagrody. W ten sposób projekt zmienił się w rozrywkę, która angażowała całą rodzinę i zastąpiła gry komputerowe wspólną zabawą.

REZULTAT:

Efekty EkoBohatera przerosły tak nasze jak i klienta oczekiwania.

W ciągu sześciu miesięcy w projekcie wzięło udział ponad dwukrotnie więcej mieszkańców regionu niż zakładały pierwotne estymacje.

200 000 posegregowanych pojemników z odpadami w regionie, 100 000 zaangażowanych osób w Social Media czy ponad 3 000 rozdanych nagród nie są tak ważne, jak zmiana postawy ekologicznej w grupie docelowej.


Nasi mali EkoBohaterowie nie tylko dobrze się bawili. Oni zrobili coś znacznie więcej. Zdobyli supermoce, które pozwoliły im zmienić dotychczasowe nawyki dorosłych we własnych gospodarstwach domowych.


Nie był to nasz największy czy najbardziej spektakularny projekt, to z pewnością to z niego właśnie jesteśmy najbardziej dumni. 

7 000 uczestników projektu

27 zaangażowanych szkół na obszarze ZGZM

3000 rozdanych nagród

200 000 posegregowanych pojemników

OPINIA KLIENTA:

Związek Gmin Zagłębia Miedziowego, z siedzibą przy ul. Mała 1, 59-100 Polkowice, poświadcza, że Note Interactive Sp. z o.o. świadczył dla Związku Gmin Zagłębia Miedziowego usługi polegające na realizacji projektu “Zostań Ekobohaterem – program edukacji ekologicznej dla mieszkańców Związku Gmin Zagłębia Miedziowego” w sposób ciągły od 06.04.2018r. do 31.12.2018r.

EkoBohater to projekt, który łączył w sobie innowacyjne rozwiązanie IT – platformę społecznościową opartą o system grywalizacji stworzony przez firmę, kampanię online z wykorzystaniem Social Media oraz działania z zakresu PR i tworzenia materiałów edukacyjnych dla mieszkańców gmin objętych inicjatywą.

Polecamy współpracę z firmą Note Interactive w zakresie: przygotowania koncepcji kreatywnych, realizacji kampanii online, tworzenia innowacyjnych rozwiązań IT oraz koordynacji wielowymiarowych projektów, jakim był EkoBohater.

Jednocześnie pragniemy zauważyć, że Note Interactive bardzo sprawnie zareagowała na niezależne od niej komplikacje w projekcie, niezwłocznie wdrażając działania naprawcze, które umożliwiły płynną realizację kolejnych punktów projektu, a w rezultacie osiągnięcie zamierzonych celów edukacyjnych i ekologicznych.

Oryginalne referencje